fbpx

CrossFit a vše, co by tě o něm mohlo zajímat

CrossFit – Někteří ho milují, jiní nesnášejí. Ať už na něj máš jakýkoliv názor, nepřestávej číst. Třeba ti dnes pomocí tohoto článku ukážeme zase trochu jiný úhel pohledu.

V České republice je CrossFit stále poměrně nový pojem, ačkoliv ve světě se již stal mezi lidmi populárním a známým podobně jako třeba posilovna. My se dnes pokusíme českým čtenářům CrossFit představit, povědět si, co vše toto slovo zahrnuje a kdy se tento styl cvičení začal využívat. Snad se nám podaří povědomí o něm mezi lidmi zase o něco málo rozšířit.

Hlavní myšlenkou CrossFitu je prolnout celé spektrum aktivit jako jsou silové, atletické, gymnastické či vytrvalostní disciplíny.

Než si však začneme povídat o tom, co vše v sobě CrossFit skrývá (a že toho vskutku není úplně málo), pojďme se podívat na to, jak vznikl a kde má své kořeny.

Píší se osmdesátá léta devatenáctého století. Profesionální gymnasta Greg Glassman již v USA pilně připravuje jako trenér svým svěřencům všestranný tréninkový program. V roce 1990 si otvírá svou vlastní tělocvičnu v Santa Cruz, v té době ještě bez jakéhokoliv komerčního využití. To přichází až v roce 2000, kdy Greg zaregistruje internetovou doménu crossfit.com a zároveň začne pravidelně vydávat časopis CrossFit Journal přístupný právě těm, kteří se registrují na jeho stránce. V tomto roce také zakládá obchodní společnost CrossFit.

Postupně každým rokem přibývá takzvaných affiliate boxů, tedy registrovaných CrossFit tělocvičen. V roce 2005 je jich registrováno 13. V roce 2012 jejich počet čítá již téměř tři a půl tisíce rozmístěných po celém světě. Dnes se toto číslo vyšplhalo přibližně na 15 000, přičemž dozajista existují spousty dalších, avšak neregistrovaných gymů.

CrossFit Games

CrossFit Games je v dnešní době asi nejznámější soutěží v tomto sportu. Především proto, že závodu v rámci kategorie open (kvalifikační část na opravdové games) se může zúčastnit opravdu naprosto každý, ať už umí, co umí, či ať se nachází kdekoliv na světě.

První takové mistrovství světa v CrossFitu bylo pořádáno v roce 2007 a mělo za úkol určit, kdo je vlastně ten nejvíce fit sportovec na světě (minulý rok tento titul obhájil již po několikáté Mat Fraser v kategorii muži a Tia Clair Toomey v ženské kategorii). Tyto historicky první Games se konaly na menším ranči v Kalifornii a zúčastnilo se jich 70 atletů. Jak však rostl zájem o to, se soutěže účastnit, a samozřejmě i fyzická vybavenost soutěžících, bylo třeba zavést na tuto soutěž kvalifikaci. V roce 2010 díky velkému zájmu o účast na hrách se tedy pořádaly nejprve Sectionals (soubor několika menších závodů), a až následně Regionals, ze kterých se postupuje na konečné Games.

V roce 2011 jsou Sectionals nahrazeny online kvalifikací Open, kterou již známe dnes. V tomto roce se do Openu přihlásilo 26 000 sportovců a jejich počet se každým rokem zvyšuje. Jen pro zajímavost dodejme, že se soutěže minulý rok zúčastnilo 415 000 atletů z celého světa. A v roce 2011 začala soutěž sponzorovat společnost Reebok.

V dnešní době se z Open na CrossFit Games kvalifikují nejlepší závodníci z jednotlivých zemí a 20 nejlepších závodníků v celkovém celosvětovém pořadí. Čtyři závodníci se pak mají šanci dostat na Games díky pozvánce pořadatelů.

A co že to ten CrossFit vlastně tedy je?

Tréninky CrossFit Pzeň - členové veslují a jedou na Air Bike

Oficiální definice zní asi nějak takto: CrossFit je silové a kondiční cvičení využívající neustálých změn, aby šokovalo tvé tělo. Skládá se z řady funkčních cviků, které jsou prováděny s vysokou intenzitou. Jeho cílem je vytvořit co nejvíce fit sportovce.

Pojďme si teď kousek po kousku tuto definici rozebrat, ať i ty příště přesně víš, co si pod pojmem CrossFit představit.

Fit sportovec? Představ si takovou olympiádu. Existuje mnoho disciplín, ve kterých se zde soutěží. Vítěz dané kategorie se vždy považuje za toho nejlepšího ve svém oboru. A zde je právě ten háček – ve svém oboru. CrossFit se snaží vytvořit všestranně nadaného sportovce. Uveďme si to na příkladu.

Třeba takový triatlonista. Má sice perfektní výdrž, ale postrádá sílu. Síly má až až vzpěrač, ale ten pro změnu postrádá výdrž. CrossFitový atlet asi nikdy nezvedne to, co profi vzpěrač, ale rozhodně si nebude vést špatně. A na rozdíl od zmíněného vzpěrače mu nebude dělat problém jakékoliv cvičení náročné na dech a vytrvalost.

V čem všem by měl tedy člověk dělající CrossFit obstát?

  • Vytrvalost
  • Výdrž
  • Síla
  • Pružnost
  • Výbušnost
  • Rychlost
  • Koordinace
  • Hbitost
  • Rovnováha
  • Přesnost

Jedinec, který ovládá všechny tyto sportovní aspekty, je pak připraven na jakoukoliv sportovní či životní výzvu. Může se účastnit soutěže ve vzpírání či silovém trojboji, uběhnout rychlý závod na 5 km či klidně maraton. Poradí si s překážkovými závody typu Predator nebo Spartan race. Nebude ale po zadu ani na workoutové soutěži. Jak jsme již zmínili výše, specialista zaměřený jen a pouze na svou disciplínu pravděpodobně CrossFiťáka vždy porazí, ale určitě to nebude zas až tak jednoduché jako třeba s někým, kdo není tak komplexní (například maratonec na závodech v silovém trojboji).

Výše jsme uvedli, že CrossFit využívá neustálé změny a rutina se stává spíše nepřítelem. Tělo si totiž velice rádo a rychle zvyká na pravidelnou a stejnou zátěž (z toho důvodu se v jiných sportech tréninky cyklují a plánují dlouhodobě).

V CrossFitu na žádnou rutinu nenarazíš. Nikdy sám nevíš, co tě čeká, natož aby na to bylo připraveno tvé tělo. Neustálá změna však tvé tělo stimuluje k rozvoji a umocňuje tak výsledky tvého tréninku.

CrossFit využívá funkčních cviků. Mezi lidmi se vedou nad tímto pojmem časté debaty, co si vlastně představit. Určitě se ale shodneme, že funkčním cvikem rozhodně nebude jakýkoliv uměle vytvořený cvik na strojích. Co je však za tento typ cviků považováno, je pohyb, který se využívá i v reálném životě. Tedy například běh, chůze, odtlačení či přitáhnutí něčeho, dřepnutí si, zvednutí něčeho ze země, přitáhnutí se k něčemu… Tyto pohyby provádíme v CrossFitu nejen s velkou činkou, malými jednoručními činkami, slambally, kettlebelly a dalším náčiním (viz CrossFitový slovníček), ale určitě nesmíme zapomenout na ty s vlastním tělem. A právě ty jsou pro začátek naprosto zásadní a je velmi důležité jim věnovat zvýšenou pozornost.

Jak to tedy může vypadat v praxi?

Na běžné lekci nejprve probíhá warm-up, tedy celkové zahřátí těla, kdy ho připravíš na následující zátěž.

V další fázi tréninku se nejčastěji setkáš s nácvikem některého ze spousty cviků, které CrossFit zahrnuje. Tato fáze je většinou zaměřena buď silově, nebo gymnasticky (výjimkou jsou metabolic tréninky, které celé probíhají ve vyšší intenzitě a jsou zaměřeny na rozvoj dechové kapacity).

V závěru tréninku pak přichází čas na WOD, neboli cvičení dne, které obsahuje různorodé, libovolné kombinace všemožných cviků. Nyní právě přichází čas na již tolikrát zmiňovanou vysokou intenzitu, se kterou jsou cviky prováděny. Jede se buď na čas, nebo na počet opakování. Zde je tvým cílem sáhnout si takzvaně na dno svých možností. Protože čím více do toho dáš dnes, tím více získáš.

A co strava? 

Každý, kdo dělá tento sport, se již někdy také dozajista setkal s pojmem „paleo strava“.  Samotný zakladatel CrossFitu při definici tohoto sportu ji neopomněl, ba dokonce ji zmínil hned na prvním místě.

Jez maso a zeleninu, oříšky a semínka, nějaké ovoce, trochu škrobu a žádný cukr. Příjem drž na úrovni, která podpoří tvé cvičení, ne tělesný tuk. Zkoušej a trénuj komplexní cviky: mrtvý tah, přemístění, dřep, tlak, nadhoz a trh. Podobně, také zdokonaluj základy gymnastiky: shyby, kliky na bradlech/kruzích, šplh na laně, kliky, sed lehy, tlaky do stojky, piruety, salta, roznožky a výdrže. Jezdi na kole, běhej, plavej, vesluj, tvrdě a rychle. Pět až šest dní v týdnu kombinuj tyto elementy v co nejvíce kombinacích a schématech. Rutina je nepřítel. Tréninky měj krátké a intenzivní. Pravidelně se uč a hraj nové sporty.

Greg Glassman

Co si tedy představit pod pojmem paleo? Tento druh stravování je inspirován našimi pravěkými předky. Stručně řečeno, jí se to, co nám nabídne sama příroda. Vylučuje tedy konzumovat zpracované obiloviny, mléčné výrobky nebo jakékoliv sladkosti. Jí se především maso, vejce, ovoce, zelenina, oříšky a různá semena či klíčky.

Jedná se o stravu bohatou na bílkoviny a tuky. Sacharidům až tak nepřeje.

Určitě tím ale nechceme říct, že je pro dosažení výsledků tento styl stravování nezbytný. Zajisté je dobré volit kvalitní a nutričně bohaté potraviny, aby naše tělo mělo dostatek energie, jelikož na CrossFitovém tréninku spálíš velké množství kalorií. Pokud zastáncem diet nejsi a rád si sem tam dopřeješ něco dobrého, svět se nezboří.

To nejdůležitější? Komunita!

CrossFit Plzeň - společná fotografie členů na výročním workoutu

Zajímavé také je, že nejčastějším popudem pro první návštěvu CrossFit gymu u většiny lidí bývá zlepšit svůj fyzický vzhled. U žen to bývá především touha redukovat hmotnost, muži zase touží nabrat svalovou hmotu. Postupem času, co navštěvují lekce, jde tento cíl čím dál více do pozadí. Důležitějším se pro nás stává to, co dokážeme, kam se posouváme. Dělá nám bez pochyby větší radost první shyb než o deko méně na váze. Změnu postavy bereme spíše jako příjemný bonus k tomu všemu.

Co však většina lidí kteří cvičí CrossFit miluje nejvíce, je komunita. Tento pojem je s CrossFitem velice často spojován, a to zcela oprávněně, jelikož je jeho nedílnou součástí.

Určitě nám dáš za pravdu, když řekneme, že každý je velmi ovlivňován svým okolím a že nejdůležitější je to, jak se jedinec v určité společnosti cítí.

CrossFit je otázka mezilidských vztahů, a to ne ledajakých. Spousta lidí zde najde skvělé přátele, se kterými se vídá i mimo gym. A to jak na společných akcích, organizovaných přímo trenéry, tak ve svém volném čase. Především díky tomu, že mají podobné zájmy a s tím spojené smýšlení. Jsou to lidé, kteří tě vidí v tom nejhorším stavu na tréninzích a stejně tě neodsoudí. Lidé, kteří tě podpoří a namotivují, když už to chceš vzdát… Většina z nás to popíše jedním slovem: rodina. A kdo to nezažil, nepochopí.

Jestli jsi u nás ještě nebyl, neboj se přijít. Čeká tě opravdu báječný, přátelský kolektiv. V lekci se kromě tréninku určitě i skvěle pobavíš, právě díky skvělé partě, kterou v CrossFit Plzeň máme. Dostaneš se do formy, vytvaruješ tělo a nebudeš se nikdy muset bát, že něco nezvládneš, protože my tě připravíme úplně na vše! Kontaktuj nás a přijď!