fbpx

7 věcí, které ti pomohou být úspěšný v CrossFitu

Možná trénuješ tvrdě a dlouho, možná jsi teprve na začátku své cesty. Jsou však věci, na které i ti z nás, kteří již mají víceleté zkušenosti, zapomínají či je vůbec neznají. Což je škoda, protože právě tyto drobnosti mohou brzdit tvůj pokrok a celou cestu za cílem prodlužovat. V tomto článku ti poradíme tipy, které ti pomohou být úspěšný v CrossFitu. Pojďme se na ně společně podívat.

Pouhá lekce nestačí

Ačkoliv je CrossFit převážně komunitní sport, kde nám jde o to, užít si lekci společně s přáteli, pobavit se, vyhecovat se, není možné do jedné hodiny nacpat vše. Chceš-li se posouvat, musíš tomu obětovat trochu více. Přijď na lekci dříve a sám se individuálně řádně zahřej. Právě důkladný warm-up posune tvé výkony během lekce zas o něco výše.

A když lekce skončí, rozhodně neupaluj hned do sprchy. Po každém tréninku bys měl věnovat chvilku doplňkovým a kompenzačním cvičením, která jsou stejně důležitá, jako samotný trénink. Díky nim snadno předejdeš zraněním a přetížení některé svalové partie.

Ani po kompenzačkách stále není hotovo. Teď přichází čas na kvalitní stretching, jelikož mobilita je kámen úrazu u mnoha cviků. Dokonce i v rest day, tedy odpočinkový den, by sis měl najít alespoň půl hodiny na protažení celého těla.

Zapisuj si

Další velkou chybou bývá to, že si (především nováčci) nezapisují své maximálky. Když pak nastane workout obsahující činku naloženou například na 50% 1RM, nandají si náhodnou váhu, která jim přijde vhodná.

To je však velká chyba! Právě při maximálkách moc dobře poznáváme, jak je každý kilogram navíc znát, proto je velký rozdíl, jestli uděláš 50 clean a jerků s 35 kg nebo 40 kg.

Proto si pořiď notýsek a každé své nové PR, tedy osobní rekord, si pečlivě zaznamenej! U nás v CrossFit Plzeň můžeš využít například speciální tabuli s již předpřipravenými poli na jednotlivé cviky.

Najdi si kvalitní cvičební program

Jistě, každý pohyb je lepší než žádný. Avšak špatné složení tréninků může vést k přetížení některé svalové partie či celkovému přetrénování. Nebo naopak tréninky nebudou dostatečně náročné k tomu, abys mohl nějaký pokrok vidět.

Proto doporučujeme využít rad našich trenérů. A budeš-li chtít trénovat individuálně, měl bys to s nimi důkladně prokonzultovat. U nás v gymu ti rádi poradíme co a jak, či vymyslíme program přímo na míru tobě a tvým cílům. Jsme tu pro tebe a pomůžeme ti být úspěšný v CrossFitu, protože si všichni vzájemně pomáháme a motivujeme se.

Ne každý trénink je nutné jet all out

CrossFit je prezentován jako jeden z nejnáročnějších sportů vůbec. Proto si dost lidí myslí, že pokud při tréninku nebudou na absolutním dně svých možností, div že nebudou utíkat vracet oběd do záchodové mísy, bude celá lekce zbytečná.

Avšak pokud chceš trénovat vícekrát týdně, není dobré jezdit všechny tréninky do absolutního kolapsu. Ano, občas to potřeba je, především kvůli potrénování tvé hlavy. Ale pokud se cítíš unavený či bolavý, věř, že i 80% úsilí vložené do tréninku je dostačující.

Smiř se s tím, že nikdy není čas v jedné lekci natrénovat všechno

Pravdou je, že CrossFit je vskutku rozmanitý sport a jakmile se naučíš jednu věc, můžeš rázem začít zkoušet další. Avšak méně je někdy více. Určitě nemá cenu po hodinovém tréninku plném drillů zaměřených na vzpírání jít zkoušet shyby, musle-upy a podobně. Nejen že budeš pravděpodobně vyčerpaný, ale riskuješ i nějaké zranění. A s tím se opět vracíme k předchozímu bodu… Dobře nastavený trénink je základ! Bez něj nikdy nebudeš úspěšný v CrossFitu, na to nezapomínej.

Natoč se

Možná zní tato rada vtipně a říkáš si, že z tebe asi chceme udělat nějakou instagramovou celebritu. Avšak když se u cviku natočíš, dobře uvidíš, kde děláš chyby, na čem zapracovat, či za co se naopak pochválit.

Zapracuj na své mobilitě

Dost lidem přijde protažení jako obyčejná ztráta času. Až když nastanou problémy v podobě bolestí ramen, kolen, kyčlí a dalších částí těla, začnou naslouchat fyzioterapeutům a jejich kázáním o tom, jak moc je důkladné protažení důležité.

Není to však jen o zdraví, mobilita ti usnadní i zvládnutí správné techniky u spousty cviků. Jak chceš udělat krásný gymnastický kip, když ti to tvá ramena nedovolí? Nebo zvládneš posunout své PR na snatchi, když i obyčejný overhead squat tvým kyčlím a kotníkům dělá potíže?

I ty můžeš být úspěšný v CrossFitu

Možná jsi se v některých bodech našel. Ale nezoufej, nikdy není pozdě na změnu. Doufáme, že se nad našimi doporučeními zamyslíš a budeš se pak moci zase o něco rychleji posouvat kupředu k tvému vysněnému cíli spolu s námi v CrossFit Plzeň. Rezervuj si lekci a posouvej své hranice!