fbpx

První CrossFit trénink: Co vše bys měl vědět předem

Třeba už se nějakou tu chvilku odhodláváš k nám přijít na první CrossFit trénink, ale stále ti leží v hlavě pár otázek. Možná máš obavy, abys to jako úplný začátečník zvládl. Možná tě trápí obavy z případného zranění. Nebo si říkáš, proč za permanentku do klasického fitness centra zaplatíš nižší cenu.

Chápeme všechny tvé obavy, protože věř, že každý nějaké před svou první návštěvou měl. Proto jsme se rozhodli dnešní článek věnovat především těm, kteří stále váhají, zda s CrossFitem začít. Podíváme se, co je důležité vědět, než prvně navštívíš náš gym.

Již jsme si popsali CrossFit a vše, co by tě mohlo zajímat, takže momentálně ti ho jen ve zkratce představíme.

Co je to skutečně CrossFit?

Jedná se o intenzivní formu cvičení, která v sobě obsahuje prvky z mnoha sportovních disciplín. Na rozdíl od klasické posilovny zde jen nebudeš tvarovat postavu a zvyšovat sílu. Naučíš se také, jak pracovat se svým vlastním tělem.

Budeš ovládat všemožné gymnastické pohyby od shybů, přes chůzi po rukou až po muscle-upy. Myslíme i na tvou kondičku, takže se u nás v gymu pěkně zadýcháš a zvýšíš svou plicní kapacitu za pomoci vesel, angličáků, běhu, kol a mnoho dalšího.

Možná jsi již nějaký sport v minulosti dělal, a nebude pro tebe náročné se do tréninků zapojit. Ale nemusíš se bát ani v případě, že tvá pohybová aktivita byla do teď nulová.

Každý cvik má spousty modifikací od velice snadných až po ty obtížné a ručíme ti za to, že si vždy zacvičíš a nebudeš se muset bát toho, že bys nějaký cvik musel vynechat. Díky tomu se i první CrossFit trénink stane příjemným zážitkem.

Děsí tě například představa kliků ve stojce? Nemusíš se bát. Velice snadno se dají nahradit snadnějšími pike push-up. Neuděláš shyb? Nevadí! Můžeš zkusit ring rows, jumping pull-up či si dopomoci nahoru bandem.

Je na tebe váha pro vzpírání udaná pro konkrétní trénink dne moc těžká a víš, že to určitě nad hlavu nezvedneš? Jednoduše váhu snížíš tak, abys zvládl cvik provést se správnou technikou.

 Začátky možná budou náročné. Věř, že to nebude procházka růžovou zahradou, ale pěkná dřina a pot. Vystoupíš-li však ze své komfortní zóny, velice rychle se dostaví výsledky. Tuku začne ubývat, svalů přibývat, tvé tělo nejen že bude tvarovanější a pevnější, ale i zdravější a v kondici.

Je CrossFit bezpečný?

Teď jsi se možná pozastavil nad slovem zdravější, jelikož o CrossFitu se traduje, že to je jeden z nejrizikovějších sportů. Pravda je však taková, že CrossFit jako takový sám o sobě není o nic více nebezpečný, než jakýkoliv jiný sport.

Největší problém nastává právě tehdy, snaží-li se sportovec za každou cenu dosáhnout nějakého výsledku bez ohledu na techniku. Je sice hezké, že uděláš dřep s váhou vyšší o 10 kg než při minulém tréninku, ale půjdou-li ti u toho kolena k sobě, paty se odlepí od země a záda zakulatí. Stručně tvé tělo ti moc nepoděkuje.

Žádný pohyb používaný v CrossFitu není nebezpečný. Nebezpečné může být pouze jeho konkrétní provedení.

Dalším faktorem, který velice zvyšuje rizikovost vzniku zranění je počet tréninkových jednotek. Jakmile se dostaví první výsledky, dozajista budeš namotivovaný a budeš chtít víc a víc. Budeš trénovat častěji a usilovněji, až tvému tělu nezbude žádný čas na regeneraci a odpočinek. Tělo začne být unavené a vyčerpané, bude tedy stačit jeden špatný pohyb a zranění je na světě.

Z tohoto důvodu máme v CrossFit Plzeň zkušené, certifikované trenéry, kteří tvou techniku ohlídají a vždy ti poradí, co zlepšit a jak daný cvik provést co nejlépe. Obrátit se na ně dozajista můžeš i s problematikou počtu tréninkových jednotek. Na základě mnoha okolních faktorů ti pomohou vymyslet a sestavit plán přesně pro tebe.

Jak začít můj první CrossFit trénink?

K vyladění správné techniky slouží mimo jiné i On Ramp. Nejdená se o první CrossFit trénink, ale o povinný kurz, kterým musíš projít, než začneš plně navštěvovat klasické lekce. Zde se seznámíš se základními pohyby, které tě budou tvou CrossFitovou cestou neustále provázet, krůček po krůčku.

Možná si říkáš, že jsi již v minulosti nějaký sport dělal a tento kurz je pro tebe zbytečný. Opak je ale pravdou. On Rampem by měl projít naprosto každý. Možná máš sílu z posilovny, ale leckdy v tomto případě nastává problém v mobilitě.

Možná jsi do teď běhal a máš skvělou kondici, to ale neznamená, že budeš umět správně provádět všechny vzpěračské cviky jako je nadhoz, trh a další. CrossFit v sobě zahrnuje mnoho pohybů, což je možná ze začátku náročné, ale rozhodně je to přesně to, co mu dává své kouzlo.

Lze CrossFit cvičit doma?

S tímto souvisí i velmi častý dotaz, zda se dá CrossFit cvičit doma. Ano, částečně určitě. Nastávají zde však dva problémy.

Prvním je, že ti nikdo neohlídá správnou techniku. Jak jistě víš, lekce v gymu jsou vedené trenéry, kteří dávají pozor, vysvětlují, ukazují… Což je mimo jiné i jeden z důvodů, proč si připlatíš oproti klasické posilovně, kde je cvičení zcela na tobě, nikdo ti trénink nevymyslí, nikdo ti ho nepovede, nikdo tě nezkontroluje a ani nevyhecuje.

Pokud si tedy nevezmeš osobního trenéra, což tě vyjde ještě mnohonásobně dráž. Doma, když cvičíš bez dozoru, nikdy nebudeš mít jistotu, že vše děláš dobře. Občas člověk dělá drobné chyby, které si ani nemusí uvědomovat či ho nenapadne, že by to tak vůbec mohlo být špatně.

Druhým důvodem, proč je náročné cvičit CrossFit doma, je vybavení. CrossFit je obsáhlá disciplína a využívá mnoha pomůcek jako jsou kettlebelly, dumbbelly, osy, boxy, hrazdy, kruhy, lana, nářadí jako veslo, bike, skierg apod. Musel bys mít doma hodně prostoru a možností si vše pořídit. Takže ve zkratce, nechá se vymyslet pár domácích tréninků, když třeba zrovna nestíháš dorazit v čase lekcí, ale k pravidelnému cvičení to rozhodně není.

Výhody a nevýhody CrossFitu

Pojďme si tedy shrnout veškeré výhody a nevýhody, které je dobré vědět ještě než dorazíš na svůj první CrossFit trénink.

Výhody:

  • Zlepšíš svoji fyzickou kondici.
  • Vybuduješ svalovou hmotu a shodíš pár kilo tuku.
  • Naučíš se pracovat s vlastním tělem i hlavou. Budeš překonávat a neustále posouvat své limity.
  • Poznáš skvělé lidi a staneš se součástí úžasné komunity.

Nevýhody:

  • Nikdy nebudeš v ničem nejlepší, budeš umět od všeho něco.
  • Cenově si trochu připlatíš.
  • Čeká tě neustálý proces učení, jelikož existuje hromada cviků a je velmi obtížné se všechny naučit technicky správně.

Snad jsme ti tímto článkem pomohli k rozhodnutí, zda mezi nás zavítat na první CrossFit trénink. A snad jsme ti zodpověděli alespoň nějaké z otázek, které tě třeba tížili. Pokud máš ještě nějaké, neváhej se na nás kontaktovat, rádi to s tebou probereme a pokusíme se ti co nejlépe poradit.